Бланки

Топ 3 завдань для розвитку цифрової грамотності учнів

У сучасному світі, який здебільшого оперується технологіями, існує потреба в цифровій грамотності студентів. Більшість учнів нині вважаються носіями цифрових технологій, оскільки вони виросли в безпосередньому контакті з комп’ютерами та Інтернетом, але чи означає це, що в них достатній рівень цифрової грамотності? Чи комп’ютерні ігри та соціальні мережі сприяють розвитку цифрової грамотності?

Давайте спочатку відповімо на питання, що таке цифрова грамотність.
Цифрова грамотність — це життєва компетентність, яка вимагає використання технічних, когнітивних, соціальних та емоційних навичок, щоб:

  • знаходити нову цифрову інформацію та оцінювати її;
  • належним чином спілкуватися в цифровому форматі;
  • підключатися та співпрацювати з іншими через різні платформи;
  • розв’язувати проблеми та впроваджувати інновації, створюючи цифровий контент;
  • захистити власну безпеку та благополуччя в Інтернеті.

Цифрова грамотність — це так звана навичка 21 століття, яка є частиною Кембридзської системи життєвих компетентностей. Цифрова грамотність має вирішальне значення для того, щоб допомогти учням навчатися протягом усього життя та передбачає використання інших важливих життєвих компетентностей, таких як спілкування, співпраця, творче та критичне мислення.

З яких компонентів складається цифрова грамотність?

  • Використання інструментів і створення цифрового контенту;
  • Поширення інформації та спілкування онлайн;
  • Безпека і благополуччя онлайн.

Кожне з цих умінь має свій набір навичок. Розглянемо Топ 3 завдань для розвитку уміння використовувати інструменти й творити контент.

Топ 3 завдань для розвитку самостійності п’ятикласників

Концепція Нової Української Школи спрямована на «студентоцентричність». Що ж значить – ставити учня в центр навчального процесу? В першу чергу, це розвивати уміння учня вчитися самостійно, давати учням незалежність, а отже, підвищувати їхню відповідальність за власний розвиток. У цій статті ми розглянемо завдання, що розвивають саме цю компетентність – Уміння вчитися протягом життя.

Швидкість змін того, що нам потрібно знати та вміти на роботі, прискорюється. Важливо, щоб ми продовжували здобувати нові навички та знання протягом усього нашого життя. Навіть у школах розвиток ефективних навичок навчання є основою успіху наших учнів у всіх галузях,  і має вирішальне значення для розвитку їхньої автономії та самоспрямування. Освіта та навчання має зосереджуватися як на навичках навчання, так і на результатах навчання.

Основні напрямки компетентності Уміння вчитися:

• Розвиток навичок і стратегій навчання включає такі важливі прийоми, як створення нотаток, зберігання та пошук інформації, а також прийоми навчання та запам’ятовування інформації. У контексті ELT учні також будуть успішними від використання стратегій, що допоможуть їм зрозуміти та спілкуватися англійською мовою. Існують різні методи використання цих технік, учням потрібно експериментувати та вибирати ту, яка найкраще відповідає їхньому особистому стилю, потребам і ресурсам.

• Контроль власного навчання передбачає розвиток стратегій саморегуляції, становлення автономії, зберігаючи мотивацію та зосереджуючись на завданні, щоб досягти найкращих результатів. Задля цього, учні повинні чітко розуміти свої навчальні цілі.

• Рефлексія та оцінка власного навчання передбачає рефлексію свого навчання, щоб оцінити, що в них спрацювало, а що ні. Така рефлексія може інформувати про рішення щодо того, чи продовжувати певні дії, чи змінювати підходи. У результаті учні можуть визначити та використовувати ефективні методи навчання і стратегії. Крім того, учні, які відстежують і оцінюють власний прогрес у навчанні більш здатні постійно вдосконалюватися, бути успішними в досягненні своїх цілей навчання.

Як саме розвивати ці три напрямки? Нижче наводимо таблицю, в якій пропонуємо три завдання на розвиток окремих умінь всередині кожного напрямку компетентності Уміння вчитися.

КомпетентністьНапрямок компетентностіУмінняЗавдання
Уміння вчитися протягом життяРозвиток навичок і стратегій навчанняВикористання ефективних систем пошуку, зберігання та отримання інформаціїМОЇ СЛОВА І ФРАЗИНаприкінці кожного розділу підручника, попросіть учнів пригадати і обрати п’ять слів і фраз, які вони хочуть запам’ятати та використати повторно. Дайте кожному учню п’ять стікерів і попросіть їх написати одне з п’яти своїх слів або фраз на кожному.Примітка. Потім учні можуть використовувати ці нотатки як маркери сторінок, щоб визначити, де в підручнику знаходиться слово. Наприкінці року запропонуйте учням переглянути всю лексику, яку вони вибрали протягом курсу. 
Контроль власного навчанняУправління навчальним середовищемTOOL BOXНа дошці намалюйте ящик з інструментами. Перед тим, як учні почнуть, попрацюйте над завданням, заохочуйте їх визначити (та зібрати) інструменти, які їм знадобляться для виконання завдання. Пишіть ідеї на дошку, щоб допомогти їм спланувати (наприклад, ручки та папір / словник / годинник). «Інструменти» не обов’язково мають бути фізичними,  а також абстрактними чи лінгвістичними інструментами (наприклад, тихий час, щоб подумати / допомога вчителя / власні записи).Дистанційне навчання. Інструменти для створення цифрових майндмепів, такі як Miro, є чудовим способом для учнів провести мозковий штурм.
Рефлексія та оцінка власного навчанняОцінювання навчання та прогресуТЕМАТИЧНА РЕФЛЕКСІЯ Наприкінці кожного розділу підручника дайте учням трохи часу, щоб переглянути зміст розділу.Напишіть на дошці наведені нижче запитання для обговорення учнями:• Які нові конструкції ви вивчили добре?• Що допомогло вам у цьому?• Які дії допомогли вам ефективно навчатися?• З якими труднощами ви зіткнулися?• Що допомогло вам подолати ці труднощі? Дистанційне навчання. Ви можете використовувати кімнати в Зум, щоб учні обговорили запитання, а потім налаштуйте опитування в Google Forms, щоб отримати відповіді. 

Епоха комунікації та Prepare Ukrainian Edition

Останні кілька років в освітньому середовищі ми говоримо про життєві компетентності, а в культурному – про прихід інформаційної епохи. Інформація сьогодні – це важіль впливу, однак спитаймо себе, чи достатньо лише володіти інформацією? Інформацією, як, наприклад, часом, володіти неможливо, а отже потрібна навичка, що допоможе нею керувати, правильно розподіляти та використовувати, і це – комунікативна компетентність. Її сьогодні вважаємо чи не найважливішою, адже вона поєднує в собі і є будівельним матеріалом для решти умінь і навичок.  

З чого складається комунікативна компетентність? 

  • Використання відповідної мови та регістру в різних мовленнєвих ситуаціях. 
  • Фасилітація взаємодії. 
  • Участь у комунікації з відповідною впевненістю та ясністю. 

Кожне з вищезазначених трьох умінь складається із вужчих навиків, що по-різному проявляються для всіх вікових категорій. Для того, щоб більше дізнатись, як саме комунікація працює на етапі середньої школи, можна завантажити безкоштовну брошуру за посиланням.

Саме ця рамка взята в основу модельної програми за редакцією Зимомрі, а також є базою всіх завдань у підручнику та зошиті Prepare Ukrainian Edition.

Важливо зазначити, що комунікативна складова підручника не лише представлена в завданнях, позначених як “Speaking”.  

Комунікативні уміння так чи інакше представлені і в граматичних, і в письмових, і в лексичних секціях через аудіювання та читання. Адже комунікація – це не лише про діалогічне чи монологічне мовлення, а й про активне слухання, спостереження за мовою та мовленням, і тісно переплітається з критичним, креативним мисленням та співпрацею.  

Так, наприклад, більшість завдань передбачають роботу в парах, групах, де комунікація з партнерами – це основа успішного виконання завдання. Організація такої комунікації чітко описана в книзі для вчителя для кожного завдання.

Крім того, ви можете використовувати картки з завданнями на розвиток кожного навику. Ці завдання легко адаптувати під будь-яку тему та формат. 

Також нагадуємо, що всі необхідні матеріали для роботи в 5 класі НУШ доступні на сайті. Матеріали представлені в електронному варіанті у форматі, що передбачає захист авторського права. 

Матеріали для пілотних 6 класів доступні тут, у розділі «Рівень 2» і представлені в електронному варіанті у форматі, що передбачає захист авторського права. 

Матеріали в друкованому вигляді можна замовити, заповнивши форму передзамовлення і будуть доступні для придбання вже незабаром, у вересні. 

Чи на часі професійний розвиток вчителя?

Сьогоднішній лайфхак присвячуємо темі професійного зростання і мотивації вчителя:

  • Для чого потрібен професійний розвиток?
  • Які ресурси використовувати вчителю НУШ?
  • Як мотивувати себе до постійного вдосконалення?

Отже, ми можемо дебатувати щодо доцільності професійного розвитку вчителя, адже складно спрогнозувати, яким буде наступний навчальний рік, і ми знаємо, що він точно буде непростим. Однак, задача вчителя – створити середовище для навчання, де учні зможуть почуватися вільно і невимушено, наскільки це можливо. Магія цього процесу полягає в тому, що вчитель – це модель для учня, і вмотивований вчитель – це вмотивовані учні. Окрім того, Нова Українська Школа – це концепція, що передбачає глибоке переосмислення діяльності вчителя і перебудову старої системи на нову – таку, що забезпечує повноцінний розвиток учня та його життєвих компетентностей. 

На щастя, ресурсів професійного розвитку для вчителя англійської є безліч. Пропонуємо поглянути на матеріали та платформи від Cambridge English та компанії “Лінгвіст”:

Як мотивувати себе на розвиток? Найкращий спосіб – це зробити план, за яким ви щодня, наприклад, витрачаєте 30-40 хвилин на те, щоб дізнатися щось нове у своїй галузі. Комусь підходять щотижневі плани, але важливо вести своєрідний облік досягнень. Так ви відмічаєте свої успіхи та точно щось використовуватимете під час уроків.

Лайфхаки для викладання в 5 класах НУШ: з чого починати?

Ми з Cambridge English та компанією “Лінгвіст” запускаємо нову рубрику – Лайфхаки для викладання в 5 класах НУШ! У цій рубриці говоритимемо саме про викладання англійської, а також про загальні принципи виховання підлітків і розвитку їхніх життєвих компетентностей. Отже, сьогодні ми розповімо з чого ж починати, якщо ви з вересня розпочинаєте працювати в 5 класах.

Ознайомлюємося з Державним стандартом базової середньої освіти. Звучить не дуже весело-інтерактивно, але повірте, – знання законодавчих засад власної професії вам допоможе глибоко орієнтуватися в щоденній роботі та знімає мільйон питань, які у вас можуть виникати зараз. 
Ознайомлюємося з 

Додатком 5 до Державного стандарту. Для чого? Саме в цьому документі ви знайдете усе про очікувані результати навчання в галузі іншомовної освіти, а також зрозумієте, за якими принципами формуються групи результатів.

Читаємо Модельну програму, яку обрав ваш навчальний заклад. Нагадуємо, що на сайті МОН ви знайдете дві Модельні програми з англійської мови як першої іноземної, за редакцією Зимомрі та Редька.

Переглядаємо типову освітню програму для розуміння стандартів розподілу годин для вашої галузі.

І нарешті, працюємо над навчальною програмою. Це той випадок, коли потрібна творчість і мотивація вчителя, методиста і методоб’єднання в цілому. Навчальна програма – це документ, який розробляє навчальний заклад відповідно до власних потреб і на основі вищезгаданих документів. Чим відрізняється модельна програма від навчальної, і чому це не одне й те саме – можна прочитати тут.


Трохи складно, так? Погоджуємося, свобода дій, автономія і простір для креативності – це завжди виклик і більше відповідальності, яку нам з вами треба на себе взяти, і своїм же прикладом навчити дітей брати відповідальність за свою роботу та наше майбутнє. Однак, процес складання навчальних програм вам полегшить конструктор навчальних програм

Сподіваємося, ця інформація була корисною! 

Back to School Checklist

Продовжуємо серію лайфхаків для вчителів англійської, що працюватимуть в 5 класах НУШ. Сьогодні спілкуємося про чекліст перед початком нового навчального року, а саме, як перевірити себе на готовність до роботи.

Отже, якщо ви працюєте з підручником Prepare Ukrainian Edition, пропонуємо вам мати напоготові матеріали, зазначені нижче:

Основні матеріали

Додаткові матеріали

Для вчителя

Сподіваємося, матеріал був корисним. Зберігайте список, і додавайте персональні пункти!

З чого починати роботу з підручником Prepare Ukrainian Edition

Продовжуємо рубрику лайфхаків для вчителів англійської, що працюватимуть в 5 класах НУШ! Сьогодні поговоримо про те, з чого починати роботу з підручником Prepare Ukrainian Edition.

Ні для кого не секрет, що яким не був якісним підручник, він лише відправна точка для навчальної подорожі. Тож ділимося з вами ідеями для першого уроку за підручником Prepare Ukrinian Editio.

Знайомство з підручником. Важливо познайомити учнів в ігровій формі зі структурою нової книги. Ми всі пам’ятаємо, як ми раділи, коли брали в руки нові посібники в очікуванні чогось радісного. Важливо зберегти це відчуття. Як? 

Попросіть учнів дати відповідь на такі питання:

  • Скільки сторінок в підручнику?
  • Скільки розділів?
  • Який розділ вас цікавить найбільше, і хочеться до нього найшвидше прийти?
  • Які є рубрики в підручнику? Скільки їх?
  • Знайдіть картинку або фото в книзі, які вам подобаються найбільше. Запам’ятайте сторінку, запишіть її в таблицю (для цього вчитель попередньо готує постер з таблицею). Коли всі заповнять таблицю, вчитель каже, що в день, коли клас дійде до цієї теми, кожен, хто поставив свою улюблену сторінку, отримає певний бонус.
  • Які основні кольори в підручнику?
  • Чи є фото одних і тих же людей?

Таким чином учні “привласнюють” підручник і чекають, коли дійдуть до цікавої їм теми, а ми додаємо їм мотивації з першого ж уроку.

Щиро вдячні за довіру!

За результатами конкурсу підручники Prepare Ukrainian Edition (адаптоване видання від Cambridge University Press) та Full Blast Plus for Ukraine (адаптоване видання від MM Publications) отримали найбільшу кількість схвальних відгуків від вчителів, а це означає, що пятикласники України будуть навчатися за сучасними підручниками від провідних міжнародних видавництв!

Кожен навчальний заклад, що обрав зазначені навчальні курси, отримає їх безкоштовно за державний кошт.
Компанія Лінгвіст як офіційний представник видавництв Cambridge University Press та MM Publications в Україні гарантує методичну й консультаційну підтримку всім вчителям, котрі обрали курс Prepare Ukrainian Edition та Full Blast Plus for Ukraine.

Дізнатися більше про Prepare Ukrainian Edition та Full Blast Plus for Ukraine.