Для першокласників першочерговими завданнями є навчитися читати, освоїти початкові математичні навички, навчитися писати цифри.
Але серед усіх базових навичок, які опановують молоді школярі, критичне мислення є одним із найважливіших.
Застосування вивченого на практиці, аналіз та оцінка інформації є однією з основ освіти, і, якщо навчати цього в ранньому віці, учні можуть опанувати мистецтво критичного мислення.
Навичка критичного мислення – це здатність людини:
- порівнювати, аналізувати та оцінювати інформацію з будь-яких джерел;
- бачити проблеми та ставити запитання;
- висувати гіпотези;
- робити свідомий вибір та обґрунтовувати його.
Люди, які навчаються критичному мисленню постійно сумніваються в тому, що бачать або чують, і хочуть знати, які деталі лежать під поверхнею.
Розвиток навичок критичного мислення.
Критичне мислення допомагає дитині використовувати наявні знання та навички для того, щоб творчо розв’язувати проблеми, розуміти точку зору інших людей та формувати власну думку. Вчителі можуть розвивати базові навички критичного мислення аналізу, синтезу та оцінки у своїх учнів за допомогою різноманітних вправ та запитань. Тут є декілька особливостей на які слід звернути увагу, наприклад як учитель формулює питання. Модель відкритого питання завжди сприяє мисленню та дискусії набагато більше ніж питання, відповідями на які є слова так чи ні. А також коли учні аналізують історію чи картинку, вчителі можуть спонукати дітей поглянути на відмінності, пояснити, що вони бачать, і порівняти дві схожі чи несхожі речі. Під час діяльності, де учні синтезують інформацію, наприклад під час читання, вчителі можуть просити їх створювати чи винаходити нові ідеї або порівнювати те, що вони бачать. Запитання «Що, якщо історію перенести у наше місто?» або «Що, якби ти був персонажем історії?» допомагають учням працювати над задачами синтезу. Варто пам’ятати, що будь-яка діяльність, пов’язана з навичками критичного мислення, має ґрунтуватися на розвагах та природному допитливому характері дітей.
Практичні методи для розвитку критичного мислення на уроках англійської:
Заохочуйте дитину грати в ігри
Гра – це основний спосіб навчання і розвитку дітей. Коли у дитини є можливість пограти флеш-картками, де потрібно знайти відповідну картку, чи іграми з підручника, не пропускайте цей важливий етап уроку, бо дитина розуміє, як влаштовані речі завдяки іграм. Ігри змушують дитину міркувати та пізнавати причинно-наслідкові зв’язки. Навіть коли дитина програла або отримала незадовільний результат у грі, вона намагається програти ситуацію по-іншому та проаналізувати, що зробила не так і поступово вчиться розв’язувати проблеми. Це вже стає фундаментом для критичного мислення у майбутньому.
Розвивайте у дитини навички розв’язання проблем
Дитина постійно стикається з різними проблемами у школі або зі складними чи незрозумілими навчальними завданнями. Та замість того, щоб одразу ж дати відповідь на проблему, яка виникла в учня, натомість спонукайте дитину розв’язувати проблему самостійною. Тут будуть доречними правильно сформульовані питання, які будуть поступово направляти дитину до розв’язання проблеми. Коли дитина потрапляє в проблемну ситуацію, дозвольте їй керувати своїми емоціями, мислити творчо і проявляти наполегливість, поки вона не знайде рішення.
Підбивайте підсумки
Підбиваючи підсумки, дитина вчиться виділяти найбільш важливу інформацію й узагальнювати її в стислій формі. Наприклад, якщо ваші учні прочитали нову історію або вивчили нові слова, запропонуйте їм коротко розповісти про головних героїв та їх емоції або їх улюблені речі, або сказати які нові вирази вони будуть застосовувати та в яких життєвих ситуаціях. Це допоможе дітям згадати прочитане та вивчене і застосовувати свої навички критичного мислення на практиці.